flexile-white-logo
0
Ostukorvis ei ole tooteid.

Jah, sul on õigus! Terapeudi 10 lemmiktsitaati Toivo Niibergi raamatust

05. sept. 2022

Kerli Vau on meie kirjastuse tegusa meeskonna täiega tore tehniline assistent, kes teeb oma tööd pühendumuse, kire ja südamega. Lisaks GoodNewsi agentuuris toimetamisele on Kerli ka terapeut ning tegeleb väga teadliku ja järjepideva enesearenguga. „Iseendaga tegelemine ei ole lihtne ja samuti ei ole see sprint, vaid eluaegne maraton,“ on ta öelnud.

Kerli luges hinnatud pereterapeudi ja õppejõu Toivo Niibergi kaasahaaravat argipsühholoogia käsiraamatut „Ela ja küsi! 500 elulist küsimust“ ning jagab ka Lugemisnurga sõpradele tsitaate, mis teda enim kõnetasid.

Ela ja küsi (Foto Karen Härms)
  • „Sul on õigus otsustada oma käitumise, mõtete ja tunnete üle, vastutades nende tekkimise ja tagajärgede eest.“

Pidevas arengus olles muudame tihti oma käitumist, sest tekib parem arusaam sellest, miks on teatud tunded või mõtted tekkinud. Kui me käitume teiste inimeste järgi, võtame endalt ära võimaluse avastada, kuidas me ise oleksime selle olukorra lahendanud. Sama kehtib ka tunnete ja mõtete puhul: kui võtame pidevalt omaks teiste seisukohti, juhtub see, et kaotame ära kontakti oma sisemise tarkusega ja elame rohkem kellegi teise tões, mitte enda omas. Ühiskond on meisse salvestanud erinevaid mustreid ja viise, kuidas „peaks“ õigesti käituma, kuid see on robotlik ning tihti jäävad sealt välja tunded ja emotsioonid.

  • „Sul on õigus mitte esitada põhjendusi ja õigustusi, miks sa üht- või teistmoodi käitusid.“

Meil ei ole kohustust põhjendada või õigustada seda, kuidas end tunneme, millised on meie emotsioonid või käitumine. Eriti olukordades, kus teine pool ei pruugi seda mõista, raiskame tegelikult oma energiat ning lõpptulemusena tunneme ennast veel halvemini.

  • „Sul on õigus otsustada, kas sa oled vastutav teiste inimeste probleemide lahendamise eest.“

Me ei saa võtta vastutust kellegi teise probleemide või väljakutsete eest. Jah, teoreetiliselt ning mõistuse tasandil võime arvata, et saame, kuid praktikas ei saa ükski inimene lahendada kellegi teise probleeme. Küll aga saame seista teise inimese kõrval, olla talle abiks ja teda suunata.

  • „Sul on õigus olla oma otsuste tegemisel ebaloogiline.“

Elu ei saa liiga loogiliselt võtta, sest on palju asju, mis on ka ebaloogilised. Teatud olukordades on süsteem olemas, see toimib ning seda ei tasu lõhkuda, kuid elus on väga palju olukordi, kus tavapärane lähenemine ei toimi ja asi on loogikast kaugel. Me ei pea alati käituma või tegema otsuseid vastavalt sellele, mis on loogiline.

  • „Arenda oma eneseteadvust. Kõigepealt tunne oma viha ära ning siis otsusta, et sa kontrollid seda. Kui tead, missugused olukorrad, tunded ja mõtted sinus viha vallandavad, on sul kergem oma viha kontrollida.“

Emotsioone ei saa välja visata. Erinevate tunnete tundmine on inimloomusele omane käitumis- ja toimimisvahend. Kuid me saame jälgida ja juhtida seda, kas emotsioonid kontrollivad meid või meie kontrollime emotsioone. Kui muutume endast üha teadlikumaks ja saame aru, mis meie sisemaailmas toimub, mõistame ka seda, et on normaalne emotsioone tunda. Küsimus on vaid selles, mida nende emotsioonidega pihta hakkame. Kas jääme nende sisse lõksu või mõistame, kust need tulid, ilma et suruksime neid alla või süüdistaksime nende tekkes kedagi teist.

    Ela ja Küsi (Foto Karen Härms)
    • „Püüa ennast võtta sellisena, nagu sa oled, ja veidike paremini.“

    Kui suhtume iseendasse halvasti, käitume nii tihti ka teiste inimestega. Meie sisemaailm peegeldab meie välismaailma ehk selleks, et saaksime välismaailmas näha ilusaid hetki ja elada oma unistuste elu, peame kõigepealt oma sisemaailma korda tegema.

    • „Tea, et eksimine on inimlik ja eksimustest tuleb targu õppust võtta.“

    Inimene ei ole robot. See tähendab, et absoluutselt kõik inimesed eksivad. Küsimus on selles, kas nad tunnistavad seda või mitte. Eksimine ei ole selle jaoks, et inimesena ennast alla suruda või mõelda, et „oh, küll ma olen ikka saamatu“. Pigem tuleb tekkinud olukorda mõista ja näha arenguruumi, kuidas selle abil kasvada ja mida saaks paremini teha.

    • „Heida magama teadmisega, et homne päev, tulev nädal, saabuv kuu ja eelolev aasta lihtsalt peavad praegusest paremad olema.“

    Me võime mõistuse tasandil arvata, et puhkame, kuid tegelikult teevad meie keha ja alateadvus alati tööd. Põhimõtteliselt võiks öelda, et teeme tööd 24/7. Uni mõjutab väga palju seda, kuidas järgmist päeva vastu võtame. Kui päev on täis erinevaid emotsioone, inimesi, olukordi, on hea enne magamaminekut anda oma mõistusele ja alateadvusele signaal, et kõik olukorrad lähevad paremaks, ja mitte jääda kinni kuskile, kuhu tegelikult ei peaks kinni jääma. Lisaks – kui heidame magama rahulikult ja laseme kõigest koormavast lahti, on ka järgnev hommik kerge ja mõnus.

    • „Püüa oma unistusi ellu viia, sest teised seda sinu eest ei tee.“

    Mida iganes me elult soovime, kõik on meie endi teha! Mitte keegi ei saa meie eest seda vastutust võtta ega meie unistusi ellu viia. Jah, erinevaid olukordi tuleb ette – mõned neist on ka raskemad, kuid need ei tohiks peatada sind elamast ja täitmast unistusi, mille poole süda tahab liikuda. Kõik ei ole raske, keeruline ega vastik. Elus on väga palju head, kergust, positiivsust. Selleks, et näha positiivseid aspekte, peame avama oma silmad, heitma kõrvale takistavad uskumused ning liikuma selles suunas, kuhu tegelikult liikuda tahame.

    • „Püüa oma veidi naljakale peegelpildile hommikul naeratada ning oh imet, ta naeratab sulle vastu!“

    Iseendaga peab lõbus olema! Pole mõtet ennast kogu aeg tõsiselt võtta. Kui keegi teine sulle hommikul ei naerata, saad sa seda ise teha. Üks naeratus hommikul võib muuta kogu päeva ja tekitada hea ning kerge emotsiooni, millega terve päev liikuda. Väiksed asjad, mis me iseendale teeme, on väga olulised. Tihti ajame taga suuri märke, tegusid, saavutusi, kuid need suured asjad tulevad tegelikult väikestest asjadest.

    Ela ja Küsi (Foto Karen Härms)

    „Loodan, et see raamat on heaks teekaaslaseks, kui otsid vastuseid elulistele küsimustele minapildi, enesekehtestamise, eluga toimetuleku ja eneseabi, laste, õnnelikkuse ja positiivsuse teemal,“ on öelnud raamatu kohta selle autor Toivo Niiberg. Kokku on raamatus 11 mahukat peatükki, kus peituvad vastused 500 küsimusele, mida on autorile tema loengutes kõige sagedamini esitatud.

    Loe ja tutvu raamatuga lähemalt selle autahvlil!

    Kirjastus GoodNews

    Author

    Loe veel