flexile-white-logo
0
Ostukorvis ei ole tooteid.

Vabastava hingamise terapeut Monika Palm on välja andnud raamatu „Hinga ja ela!“. Kolm hingajat jagavad oma kogemust, kuidas teadlik hingamine on nende elu paremaks muutnud.

Hingamine on võti paigalseisust pääsemiseks

Projektinsener Stiina Ulmre ütleb, et  teda on enesearengule suunanud eluraskused ning sisemine soov nendest kogemustest õppida. „Tegelesin aastaid oma mõtete ja käitumismustrite teadvustamisega, kuid tundsin ühel hetkel, et olen tupikus. Ainuüksi mustrite teadvustamine või isegi nende põhjustes kaevamine, ei aita mul neid mustreid muuta. Üha rohkem tekitas frustratsiooni märkamine, et astun ikka jälle samadesse ämbritesse, kuid mu käed oleksid justkui seotud, et midagi muuta. Tundsin, et muutused tulevad minu jaoks liiga aeglaselt ja raskelt, et täita oma eluunistused,“ nendib ta.

Hinga ja ela (Foto Karen Härms)

Esimest korda sattus Stiina hingama pooljuhuslikult – ta otsis lihtsalt vabadeks päevadeks mingit tegevust – ja see kogemus oli jube nii füüsiliselt kui ka emotsionaalselt.

„Sain siiski aru, et vabastavas hingamises võib peituda minu jaoks võti, et saada välja paigalseisust ja üha uuesti korduvatest vanadest elumustritest,“ räägib ta oma kogemusest.

Ta ütleb, et enne teist korda oli ta parajalt närvis, ent ärevus kadus hingama asudes hoopiski ning see oli meeldiv ning huvitav tunne.

Hinga ja ela (Foto Karen Härms) (2)

„Hingamine aitab mul teadmised muutusteni viia läbi füüsilise keha. Tunnen, et iga korraga saan rohkem iseendaks, liigun lähemale oma tõelisele olemusele, arenen piisavalt kiiresti, suudan seda ka ise märgata ning see innustab veelgi enam,“ sõnab ta.

Hingamisharjutus kõige uue vastuvõtmisele

  • Järgi kõiki aistinguid, mis tekivad sissehingamisel, väljahingamisel, hetkelisel loomulikul puhkepausil enne järgmist sissehingamist.
  • Suuna oma hingamine taotlusega vastuvõtmisele läbi avardumise.
  • Hinga edasi loomulikul moel, järgides oma sisse- ja väljahingamist.
  • Kui lõpetad harjutuse – märka, kuidas sa end oma kehas tunned.

Hingamine avab tee iseendani

Juuksur Kadi Nõlvak ütleb, et vabastav hingamine on avanud talle teekonna tõelise „minani“.

„Sellel „minal“, mis on parim osa minust – on olemas hoolimine endast, armastus ja kaastunne enda vastu, tarkus ja tasakaal,“ selgitab ta.

Hingamist õppides taipas ta, kui tulemuslik on lihtsalt olla olemas, olla avatud ja usaldada ennast. Mitte võidelda ümbrusega.

Lugemine (Foto Shutterstock)

Ta võrdleb, et hingamise sessioon on nagu psühholoogi külastus, mille tulemusena hakkad lõpuks ometi ka iseennast väärtustama, armastama enda olemust ja olla tänulik elu eest. „Täiesti võimalik on saada sõbraks enda hirmudega! Ning lisaks tundub, et ka mu tervis on lihtsalt suurepärane,“ ütleb ta.

Hingamisharjutus, mis aitab enesest rohkem hoolida

  • Leia endale aeg omaette olemiseks. Pane selga lühikeste varrukatega särk või tõmba varrukad ülespoole, et käsivarred oleksid paljad.
  • Istu ja sule silmad.
  • Vii tähelepanu hingamisele ja märka, kuidas sa end oma kehas tunned.
  • Jätka hingamist ilma pausideta nii, et see oleks pehme ja voolav.
  • Jätkates hingamist, haara ühe käe sõrmedega kinni teise käe käsivarrest ja pigista seda õrnalt. Samal ajal ole hetkes täiesti kohal ja märka, millised aistingud käsivarres ja kehas esile kerkivad.
  • Hinga samamoodi edasi 90 sekundit, vaheta käsi ning hinga veel 90 sekundit.
  • Vii nüüd uuesti tähelepanu oma hingamisele, ava silmad ja saa teadlikuks enda ümber olevast.
  • Kuidas sa end tunned? Aktsepteeri oma kogemust, ükskõik milline see oli.

Hingamine puhastab ja vabastab

Õpetaja Meeri Raide tõdeb, et tema endine „mina” oli harjunud olema ohver – tema emotsioonid olid negatiivsed ja kurnavad.

„10 aastat tagasi, kui olin proovinud erinevaid tervendusmeetodeid, viis elu madalseis mind hingamise juurde. Esimesed hingamisõpetajad andsid tunde, et elu võib olla ka teistsugune. Osalesin hingamisterapeutide koolitusel ja süvenesin teemasse. Samal ajal tundsin ka kursuste vahe – peal vajadust ise hingamas käia. Proovisin Tartus mitmeid hingamisterapeute ja nii jõudsingi Monika juurde Tasakaalukeskusesse. Olen osalenud ka Monika korraldatud väereisidel Balil ja Sri Lankal,“ räägib ta.

Hinga ja ela (Foto Karen Härms)

Talle meeldib Monika hinnangutevaba, loov ja toetav lähenemine. „Mind on saatnud Monika lause, et tema aitab leida minu seest materjali ja annab tööriistad, aga ma pean ise sellega edasi töötama. Hetkel olen oma arengus jõudnud selleni, et käin hingamas sisemise puhastuse nimel – nagu saunas, aga seesmiselt,“ sõnab ta.

Meeri sõul on iga hingamisseanss on samm sisemise rahu poole, mis juhatab läbi nii praegustest kui ka mineviku mustritest. „Pärast hingamisseanssi vabanevad emotsioonid ja muu „praht“, mida inimene tegelikult elamiseks ei vaja. Kergem, rõõmsam ja õnnelikum elu ning tasakaalus „mina“ on eelkõige kingitused mulle, aga ka inimestele minu ümber.

Monika abi on olnud hindamatu minu arengus,“ sõnab ta.

Monika Palm (Foto Karen Härms)

Hingamisharjutus, mis aitab tuua ellu rõõmu ja tõstab meeleolu

Harjutus koosneb kolmest osast – kolmest lühikesest järjestikusest sissehingamisest koos käte dünaamilise liikumisega, neljandana järgneb häälega väljahingamine.

Tee seda harjutust 9 korda või kuni 3 minutit.

  • Seisa jalad õlgade laiuselt, põlved ei tohi olla sirgeks lukustatud, vaid on kergelt kõverdatud.
  • Esimese sissehingamisega nina kaudu teed lühikese sissehingamistäite alumise kolmandiku sissehingatava õhuga ja samal ajal tood käed enda ette õla kõrgusele, peopesad vaatamas ülespoole.
  • Tee teine lühike sissehingamine, täites kopsust kaks kolmandikku ja samal ajal viies käed õlgade kõrgusel kõrvale, nagu laotaksid tiivad laiali ja peopesad ülespoole.
  • Edasi tee kolmas sissehingamine nii, et kops täitub. Samal ajal vii käed paralleelselt üle pea nii, et peopesad vaatavad teineteise poole.
  • Ava suu ja hinga täielikult välja nii, et ütled kuuldavalt „haa“ ja samal ajal kergelt põlvi kõverdades – nagu hakkaksid istet võtma – too käed hooga alla ja vii tahapoole nagu sukeldujal.
  • Harjutust ei ole vaja jõuga teha, vaid järgida tuleb rahulikku stimuleerivat rütmi.
  • Kui harjutusest välja tuled, sule silmad ja koge harjutuse mõju. Märka, kui kiiresti süda lööb, tunneta tajusid oma kätes, näol ja peopesades.
Merje Miller